Recenzia noului film de Apichatpong Weerasethakul – film plus recenzie – revistă online pentru film, cinema și TV

Este ca o minge mare de beton care cade într-o fântână de metal înconjurată de apă. Dar mai pământesc. Ca un bubuit din miezul pământului… Cum descrii un sunet pe care nimeni altcineva nu-l poate auzi în afară de tine? Un sunet care are loc brusc în propriul tău cap și te urmărește în timp? În Memoria, noul film al regizorului thailandez Apichatpong Weerasethakul, Tilda Swinton încearcă să găsească cuvintele potrivite și originea a ceea ce este pe cale să o bântuie pe ea și pe noi dintr-o dată.

de Madeleine Eger

Lucrările lui Weerasethakul, care au câștigat deja mai multe premii majore la Cannes (inclusiv „Tropical Malady” și „Uncle Boonmee își amintește viața anterioară”), se caracterizează mai ales prin natura lor calmă, pe îndelete, dar niciodată nemișcată. Împreună cu lucrări de cameră nuanțate și compoziții de imagini care plutesc adesea între vis și realitate și se ocupă cu sensibilitate de lumină și spațiu, filmele cu mai multe straturi ale regizorului cu greu se conformează genului și sunt undeva între artistic și experimental. „Memoria”, primul film non-thailandez al regizorului în limba engleză, nu face excepție, urmând să devină o călătorie evazivă a memoriei și a misterului.

Botanistul Jessica (Tilda Swinton) își vizitează sora bolnavă în spitalul din capitala Columbiei Bogotá. Spre dimineață ea este trezită dintr-o dată din somn de un bubuitură puternic și surdă și de atunci suferă de insomnie. La început, Jessica încă mai crede că este vorba de lucrări de construcție la casa de alături. Totuși, constată că întâlnește zgomotul în cele mai absurde situații și numai ea îl poate auzi. Intimidată și nesigură la început, apoi din ce în ce mai fascinată și curioasă, Jessica pornește în căutarea răspunsurilor și a originii fenomenului care pare să-și fi desincronizat viața.

În amurgul nopții, într-o liniște absolută, o bubuitură spulberă liniștea și nu numai că o face pe Jessica să tresară. Beată de somn, dezorientarea ei se observă imediat. Așa cum Jessica se întreabă de unde vine sunetul sau dacă a existat chiar în liniștea nopții care încă domină întunericul, pentru noi, ca observatori, bubuitul este ceva inexplicabil, extrem de ciudat, poate tulburător. Scena ar putea fi, de asemenea, direct dintr-un thriller de mister asemănător groază, în care te aștepți să se întâmple ceva în orice moment și chiar și cele mai discrete momente culminează cu o tensiune uluitoare. De fapt, Weerasethakul încă se joacă puțin cu această dinamică. Există un câine care pare să o urmărească pe străzile din Bogota, luminile care pur și simplu se sting în ciuda prezenței ei sau sistemele de alarmă ale mai multor mașini care urlă ca prin farmec pentru un concert scurt, dar puternic de claxon. Pe măsură ce urmărim cu interes scenariul, Jessica pare din ce în ce mai prinsă de gândul la zgomotul ei brusc, adesea chiar absent. Chiar în momentul în care încearcă să-și găsească din nou tonul alături de tehnicianul de sunet Hernán și, pe baza descrierii ei, se apropie pas cu pas de experiență, Tilda Swinton joacă cu o forță incredibilă și aduce cele mai profunde sentimente în exterior. aproape tangibil. Emoția inexplicabilă, puterea emoțională pe care o declanșează sunetul o fac aparent pietrificată, alunecând din lume înainte de a-l scoate pe Hernán din starea hipnotică.

Nu este singura scenă pe care regizorul o surprinde pe ecran minute în șir într-o liniște aproape completă, evocând o putere aproape incredibilă și o expresie imensă. Pe de o parte ești captivat de minunatul spectacol care se dezvoltă acolo, pe de altă parte Weerasethakul ne oferă și de câteva ori să închidem ochii pentru câteva clipe și să ascultăm vocea interioară până când propriile noastre imagini mentale sau amintiri își croiesc drum. „Memoria” are un efect aproape meditativ, curge pe fluxul timpului și ne transportă din ce în ce mai mult în personaj, în experiența Jessicai însăși. Până când așteptăm cu nerăbdare momentul în care sunetul își găsește drumul în canalul auditiv deschide din nou calea și ce dezvoltare presupune căutarea indicii. Este cu atât mai uimitor că filmul pare să se desprindă din ce în ce mai mult de legile pământești și să creeze o construcție în care viața și moartea, trecutul și prezentul coexistă și pot fi trăite de la sine înțeles. „Memoria” este destul de provocatoare, uneori înspăimântătoare sau guvernată de imprevizibilitate. În același timp, filmul câștigător la Cannes este plăcut liniștitor, imaginativ, chiar trist, dar întotdeauna surprinzător. O poveste neașteptată despre undele sonore, care în miezul lor sunt adesea filtrate sau reduse în canalul urechii, dar totuși lasă o impresie mai profundă decât ai putea crede.

Concluzie

Un film pe care nu-l vezi, dar pe care îl simți, cu adevărat îl experimentezi. „Memoria” este o experiență acustică meditativă pentru simțuri. Din 5.5. în Germania în cinema, din 24.6. în Austria.

evaluare